Friday, November 4, 2011

Apa itu syukur?

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca yang sudi singgah di blog ini..Alhamdulillah syukur kerana kita masih diberi peluang untuk terus bernafas dan menumpang di bumi Illahi ini..Bertambah besar rahmatNya kerana hari ini ialah hari Jumaat dimana Allah membuka seluas-luas pintu langit untuk menerima doa kita dan insyaAllah dimakbulkan..Selawat dan salam buat junjungan Muhammad SAW serta para sahabat baginda..


Sukar tak nak melafazkan syukur?Rasanya setiap daripada kita mesti selalu cakap, "Alhamdulillah..syukur"..kan? tapi pernah tak kita terfikir apa itu maksud syukur?Kepada siapa harus diucapkan syukur dan macam mana nak menzahirkan maksud syukur?Pernah tak?Jom kita sama-sama kupas tajuk ini sebagai satu pengisian di petang Jumaat ini.. :)


Sebelum itu aku nak bagitau la kenapa tiba-tiba je aku nak post tajuk syukur ni..Pertamanya sebab aku rasa terlalu kerap perkataan syukur tu meniti dibibir mulut ni tapi sampaikah maksud syukur yang sebenarnya dan mula la aku terfikir adakah aku ni insan yang bersyukur atas semua nikmat pemberianNya..Keduanya,hari tu aku pernah la bincang ngan umi pasal tajuk ni..setelah dengar hujah umi dan baca tentang tajuk ni dalam sebuah majalah,aku rasa ada baiknya aku kongsikan ngan pembaca kat blog ni..


Syukur ertinya menggunakan sesuatu nikmat, sesuai dengan kehendak pemberian Allah SWT..Contohnya kalau kita diberi sesuatu ganjaran, lalu kita mengucapkan syukur..Namun perlu juga kita teliti samada ganjaran yang kita perolehi itu dari sumber yang halal atau haram..kalau kita cium dan sujud syukur sekalipun dengan ganjaran tu tapi hasilnya dari mencuri,tak guna juga..sebab terang2 dari sumber haram..persoalannya sekarang bagaimana harus kita tunjukkan rasa syukur tu? Sekadar ucap Alhamdulillah..Post kat facebook,twitter dll..


Sebagai hamba yang kerdil,kita seharusnya ingat bahawa sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang..Dia bagi terlalu banyak nikmat kepada kita dan kalau kita nak tulis dengan selautan air pun belum tentu cukup..jadi kita harus.. SYUKUR dan berTERIMA KASIH kepadaNya..caranya?


1. DIRIKAN SOLAT 
Ibadat solat pasti menjadi cermin kepada orang yang mensyukuri nikmat pemberianNya..Sebaik-baik waktu untuk berkomunikasi denganNya adalah waktu solat dan sebaik-baik solat ialah dengan khusyuk..

2. BERDOA
Doa itu tandanya kita memerlukan Allah sentiasa..berdoa bukan hanya ketika susah tapi pada setiap keadaan baik susah ataupun senang..Orang yang tidak berdoa kepada Allah adalah orang yang sombong..Sentiasalah berdoa kepadaNya sebagai tanda syukur yang tak terhingga kerana Dia amat mencintai hambanya yang sentiasa dekat denganNya..

3. BERSEDEKAH DAN ZAKAT
Sedekah dan zakat adalah cara untuk kita membersihkan harta benda kita daripada unsur-unsur yang tidak baik..mana la tau kita pernah terambil duit orang lain ke,dengan bersedekah dan zakat insyaAllah bersihlah ia..Banyak hikmah apabila kita bersedekah dan membayar zakat, antaranya kita dapat kongsikan kesenangan kita dengan insan-insan yang tak bernasib baik kat luar sana..Kita perlu ingat bahawa semua harta benda kita sekarang bukanlah milik kita tetapi milik Allah dan harus dibahagi-bahagikan kepada yang layak..satu lagi,dengan sedekah dan zakat, insyaAllah harta benda kita akan diberkati malah dapat mengelakkan kecurian dan kebakaran..

Sebagai kesimpulannya,kita sebagai hamba harus sentiasa syukur dengan pemberianNya selama ini.. Kita perlu melihat diri kita dan bandingkan dengan golongan yang jauh lebih susah dan melarat hidupnya..Barulah terasa syukur dengan nikmat yang kita punya,kalau nak bandingkan dengan hartawan dan jutawan memang takkan pernah bersyukurla kita..Memang sudah fitrah manusia ini tidak pernah puas dengan apa yang kita miliki..Renungan buat diriku dan kalian semua.. 

Setakat itu sahaja untuk kali ini,mungkin kalian ada cadangan atau nak tambah apa-apa lagi jemputla komen untuk penambah baikkan.. Ingatla satu hikam bahasa arab ni, 

"Alyadu 'ulya khoiru min yadu' sufla"
-tangan diatas lebih baik daripada tangan dibawah-



Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

tinggalkan jejak anda disini.. :)